Infographic laten maken

Infographics

De vorm van communicatie, maakt niet uit hoe groot het bedrijf.
Communiceren door middel van afbeelden, de effectieve manier.

Een infographic is nog steeds opkomend, dat is het al een hele tijd trouwens. Het bestaat enorm lang en het wordt steeds meer populair, dit hoogstwaarschijnlijk door alle voordelen van een goed ontworpen infographic. Net als met veel designs, het is in principe door iedereen te maken, helemaal met de tools die we nu hebben. Het is de expertise van de grafisch vormgever die het verschil maakt. Alle designers bij Create Today Agency zijn helemaal los op het maken van infographics en hebben allemaal de speciale training van hoofdontwerper Carmen Dompeling gevolgd. Carmen is een absolute kei in het analyseren van een bedrijf en de benodigde informatie omzetten in de juiste grafische vormgeving.

Wat is een infographic nou precies?

Het woord zelf legt het al een beetje uit, het is de kunst van informatie op een grafische manier presenteren. Nou klinkt dit best simpel en kort door de bocht alleen komt er veel bij kijken. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Je kunt alles op talloze manieren uitbeelden, maar welke spreekt het meeste tot jouw doelgroep? Of welke heeft juist het meeste effect?

Infographics komen uit de jaren 1600, toen men nog redelijk druk was met het uitbeelden van de rotatie van de zon en sterren. Later, in de jaren 1700 werd al snel duidelijk dat het een zeer effectieve manier van informatie presenteren was. De eerste lijn, staaf en taart diagrammen waren geboren. Maar daar hield het niet op, deze grafische illustraties werden gebruikt om oorlogshelden en koninklijke families te overtuigen van de te nemen stappen. Even doorspoelen naar de 20ste eeuw en bijna elk groot bedrijf, overheid, universiteit of boek bevatte ze. In de 21ste eeuw explodeerde de bom, door het gebruik van desktops, laptops en tablets werd het ten eerste veel makkelijker op infografic’s te consumeren. Laat staan ze te ontwerpen.

Het woord zelf legt het al een beetje uit, het is de kunst van informatie op een grafische manier presenteren. Nou klinkt dit best simpel en kort door de bocht alleen komt er veel bij kijken. Er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Je kunt alles op talloze manieren uitbeelden, maar welke spreekt het meeste tot jouw doelgroep? Of welke heeft juist het meeste effect?

Infographics komen uit de jaren 1600, toen men nog redelijk druk was met het uitbeelden van de rotatie van de zon en sterren. Later, in de jaren 1700 werd al snel duidelijk dat het een zeer effectieve manier van informatie presenteren was. De eerste lijn, staaf en taart diagrammen waren geboren. Maar daar hield het niet op, deze grafische illustraties werden gebruikt om oorlogshelden en koninklijke families te overtuigen van de te nemen stappen. Even doorspoelen naar de 20ste eeuw en bijna elk groot bedrijf, overheid, universiteit of boek bevatte ze. In de 21ste eeuw explodeerde de bom, door het gebruik van desktops, laptops en tablets werd het ten eerste veel makkelijker op infografic’s te consumeren. Laat staan ze te ontwerpen.

Tegenwoordig zien infografic’s, het zijn geen simpele diagrammetjes meer. Verre van dat, het gaat nu juist om de slimme samenwerking tussen een essentieel stukje tekst en een illustratie die het punt velen malen beter maken. En beter nog, inprenten in het brein.

Waarom een infographic maken?

Wij mensen hebben 5 zintuigen: proeven, ruiken, voelen, horen en zien. Nou de eerste twee kunnen we direct afschrijven. Althans, tot Apple verzint toch geur generator in haar elektronica te plaatsen. Het gaat hier om de andere drie en dan even ingezoomd op het visuele. Het brein verwerkt visuele informatie 60.000 keer sneller, dan tekstuele informatie. Ja, echt we hebben er geen nulletje bijgeplakt. Ook is 90% van de informatie die naar in het menselijk brein omgaat visueel. 80% van wat mensen zien en doen wordt direct herinnert en maar 20% van wat ze lezen. Ook wel weer een factortje 4.

Na al die wetenschappelijke feitjes komt het erop neer dat het vele malen effectiever is dan reguliere text of alleen maar illustraties! Maar er is meer. Ook worden infographic’s als leuk ervaren, en nu komen we aan bij het zintuig gevoel. Dit is wat iedereen wilt bereiken. Als er een bepaald gevoel of emotie wordt gecreëerd dan wordt het optimale doel bereikt. Het lichaam maakt zelf een natuurlijke associatie met de content en daardoor wordt de boodschap het beste geconsumeerd, begrepen en onthouden.

Dit niet bij zomaar elke emotie, het moet bij de doelgroep passen en het moet echt zijn. Mensen zijn enorm intelligente wezens en hebben het direct door als iets niet authentiek is. Als dit ook maar een klein beetje wordt opgemerkt dan werkt het hele goedbedoelde proces juist averechts. Hierdoor is het razend belangrijk dat een professional de infographic maakt en niet (met alle respect) een hobby designer.

Bij Create Today weten we niet alleen heel veel van infographics ontwerpen en presenteren. We weten precies welke aspecten een infographic moet bevatten om het brein te laten reageren en welke juist niet. Uit onderzoek blijkt dat een infographic 30 keer eerder wordt gelezen dan elk stukje text, en 20 keer beter blijft hangen bij de consument ervan. Ook de structuur van een infographic is enorm belangrijk en het precieze kiezen van kernwoorden die de mens triggert.

Wil je gebruik maken van onze infographic specialisten?

Hartstikke leuk! We staan klaar je project of idee in handen te nemen en ermee aan de slag te gaan! Het enige wat er nog rest is dat je ons laat weten wat we voor je kunnen doen. Neem daarom direct contact op met onze creatievelingen.

Waarom zou je een infographic maken?

De kosten van een infographic hangen heel erg af van de wensen van jou. Wat wil je ermee bereiken, hoe groot en gevarieerd is de doelgroep? Hoe complex in de informatie die overgedragen moet worden? Etc.

Create Today Agency biedt altijd de eerste consult gratis aan en hierin kunnen we, samen met jou, op ons gemak alle wensen bespreken. Daarna zal ons team jouw case bespreken en wordt er een prijsopgave gemaakt en een plan van aanpak. Deze gaan we dan uitvoering met je bespreken voordat je met ons in zee gaat.