Huisstijl Laten Ontwerpen

(naar beneden scrollen)

Een Huisstijl

Dit vinden we het mooiste om te doen. Een bedrijf of brand helemaal grafisch inrichten. De kernwaarden, het gevoel en de passie laten spreken.

Als het gaat om grafisch ontwerp voor een bedrijf of brand dan is een huisstijl uiterst van belang. Het is een gecompliceerd proces waarbij rekening gehouden moet worden met vrij veel aspecten van het vak. Daarom wil je echt een complete huis laten ontwerpen door een grafisch ontwerp bureau die ervaring heeft en die weet wat zij doen.

Elk bedrijf heeft een bepaalde identiteit en deze is uniek, althans dat is gewenst. Een organisatie staat nou eenmaal voor iets en heeft iets wat ze de wereld wilt bieden. Precies datgene moet worden uitgedragen zodat de klant weet wie ze zijn en wat ze doen. Hopelijk mede daardoor klant worden van de organisatie of bedrijf. Je zou kunnen zeggen dat je de identiteit zou willen door communiceren. Het visuele gedeelte van die communicatie doet men door middel van een huisstijl.

Wat is een huisstijl precies en waarom is het zo belangrijk?

Als er word gesproken over een huisstijl dan heeft men het vaak over een simpel logotje en visitekaartje en dit is per definitie niet correct. Dit zijn beiden losstaande dingen die worden geuit via de huisstijl. Een huisstijl is juist hetgeen dat het geheel samenbrengt, denk aan het pijltje onder het nike logo wat uitbeeldt dat de rennende schoen moet uitbeelden. Bijna het gevoel krijgen dat je sneller rent met een nike schoen of kledij. Ok, ik geef toe, dit vergt wat inbeeldingsvermogen, maar het gaat ook om het grote plaatje en het moet subtiel zijn.

Een huisstijl versterkt en complimenteert dus het imago, de identiteit van een onderneming. Een huisstijl moet ook consistent zijn en vooral passen bij de onderneming. Nogmaals, het is een totaalplaatje dus er moet worden nagedacht over waarop de huisstijl allemaal gepresenteerd moet worden. Is dit een busje die door het land rijdt en landelijke offline advertenties? Of is het alleen een website en is er helemaal geen wens om groot uit te breiden? Hiervoor moet een uitgebreid onderzoek gedaan worden, maar daarover later meer.

De huisstijl is bedrijf wijd te vinden, denk aan dezelfde kleuren, onderdelen van het logo, slogans, lettertypes, bepaalde vormen etc.

Een van de redenen dat een huisstijl zo uitermate belangrijk is professioneel te laten ontwerpen en te presenteren is omdat je hem het liefst direct goed wilt hebben. Als er al wat bekendheid is over de organisatie is het gaandeweg een kostelijk en tijdrovende zaak dit later aan te passen. Het kan natuurlijk, daar heb je uiteindelijk grafisch vormgevers als Create Today Agency voor, maar het wordt natuurlijk liever vermeden.

Een ander groot punt is doordat de huisstijl de organisatie zo identificeert, dit ook gelijk het bedrijf differentieert van alle anderen. Mensen willen weten waarom ze voor een bepaald bedrijf moeten kiezen en niet de ander.

Waarom je huisstijl laten ontwerpen in Utrecht

Zoals hierboven beschreven is het een redelijk gecompliceerd maar ook belangrijk proces wat professioneel gedaan moet worden. Daarom raden wij het sterk aan een huisstijl te laten ontwerpen bij een designbureau met ervaring. Create Today Agency is er een, maar er zijn er meer in de omgeving Amsterdam.

Online zijn er artikels en video’s te vinden over hoe je zelf je eigen huisstijl maakt. Dat kan heel leuk zijn en zal vast in bepaalde gevallen prima werken. Maar wordt er dan ook rekening gehouden met minimale afmetingen van bijvoorbeeld een logo, op een pen of t-shirt. Mag het geborduurd worden hoe ziet het logo er dan uit? Welke varianten wil je gebruiken? Dia-positief? En hier hebben we het slechts over een onderdeel als het logo. Er zijn er nog veel meer op te noemen, typografie, stijlen, fotografie, kleuren etc.

 Bij Create Today houden we hier natuurlijk wel rekening mee en bespreken we alles met je tijdens een van onze consult gesprekken.

Wil je een Gratis Consult van Create Today Agency?

De eerste is van het huis!

Wij doen ook altijd een diepgaand onderzoek naar jouw organisatie, identiteit en doelgroep. We willen precies weten hoe de doelgroep jou ziet en hoe je wilt dat de doelgroep jou ziet. Welke kernwaarden hecht je het meeste waarde aan. Welke communicatie voer je op dit moment al met de doelgroep? Het is erg belangrijk de huisstijl hierop aan te passen omdat de huisstijl moet kloppen. Als het ook maar een klein beetje niet klopt, haken mensen af en word het ultimum niet behaald.

Heb je nog helemaal geen identiteit en ben je net begonnen? Dat is natuurlijk helemaal geen probleem! Ons team voor starters zijn gepassioneerd over startende ondernemingen en hebben veel ervaring met het maken van een huisstijl. We houden hierbij altijd rekening met de mogelijke communicatie die je wilt doen en geven daarbij advies.

Belangrijke tips bij Logo en Huisstijl ontwerp

Uit ervaring weten we dat er genoeg mensen zullen zijn die dit artikel lezen en denken, een grafisch vormgever mijn huisstijl laten ontwerpen? “Pff, ik weet wel beter”. Dat is natuurlijk ook helemaal prima, wel een klein beetje geestig. Er kloppen regelmatig klanten bij ons aan die getracht te hebben een huisstijl de ontwerpen en uiteindelijk toch dachten, “hmm misschien net iets te veel hooi op de vork”.

Daarom hebben we speciaal voor degenen die toch zelf beslissen te gaan ontwerpen een paar tips.

Denk Verder

Een huisstijl is niet alleen een simpel logo, even een leuk icoontje van internet halen en een mooie tekst eronder. En een huisstijl is niet de kleurtjes van het logo gebruiken op je website of flyer en visitekaartje. Denk meer in de richting, als ik deze kleur kies welk gevoel heeft mijn doelgroep daarbij? Snapt mijn doelgroep mijn logo wel, vaak zien dat mensen een heel verhaal uit een logo zouden moeten halen omdat zij zelf een persoonlijke ervaring hebben gehad met die illustratie.

Doe wat Onderzoek

Allereerst natuurlijk, wie is mijn doelgroep. Het is erg belangrijk dat je weet welke klanten er zijn die de huisstijl bekijken. Niet alleen wie zijn de mensen maar waarin zijn ze geïnteresseerd, hoe staan ze in het leven? Als dit is gevonden dat is het zaak vanuit dat perspectief te denken. Je wilt spreken tot je doelgroep.

Laat het zien aan mensen die je niet kent

Als je eindelijk klaar bent, presenteer het dan aan mensen die je helemaal niet kent en noteer duidelijk de reactie. Probeer te achterhalen wat er niet of juist wel heel goed begrepen werd. Borduur daarom verder.

Mocht je er niet uitkomen of liever door ons laten doen?

We helpen je graag verder. We zijn maar een belletje, appje of emailtje van je verwijdert.