Folders en Brochures Laten Maken

Een Folder en Brochure

Het blijft een zeer effectief middel om jouw brand of product uit te leggen. En wij zijn de experts die ze maken. 

Voordat je erover nadenkt om een brochure of folder te laten ontwerpen is het wellicht belangrijk te weten wat het verschil is tussen de twee. Veel mensen gebruiken ze beiden, bijvoorbeeld ‘het foldertje van de blokker’. Het klinkt kinderachtig maar technisch gezien is dat helemaal geen folder.

Folders, komen van het engelse werkwoord “to fold” wat natuurlijk vouwen betekend. Het belangrijke aan een folder is dus wel dat je hem moet vouwen. Vaak, maar zeker niet altijd, heeft een folder ook meer een informatief gevoel. Folders zie je vaak liggen bij de fysio of dokter waar elke aandoening wordt uitgelegd en wat je er tegen kunt doen om het te voorkomen. Kortgezegd wil je kort maar duidelijk een aantal kernpunten duidelijk maken, op een visuele manier. Maar ook moet een folder klein genoeg zijn zodat je hem thuis even kan nalezen of voor iemand meenemen die hem wilt lezen.

Waaraan je een folder nog meer heel makkelijk kan herkennen is het feit dat het bestaat uit een stuk gevouwen papier. Een brochure is wat dat betreft erg anders.

Brochures, daarentegen, zijn gemaakt van een aantal papieren op elkaar geniet op geplakt. Ook kan een brochure best extensief zijn, vaak een veelvoud van 4 papieren op elkaar. Een folder heeft vaak dat lange slanke uiterlijk waar je van links naar rechts en boven en onder de informatie consumeert. Een brochure vind je in alle maten. Zo heb je brochures die qua formaat erg lijken op folder maar qua inhoud weer verschillen. Je hebt ook vrij grote brochures, vaak voor een bepaald product is verschillende kleuren of maten, denk aan een bank of bed of iets dergelijks. Beiden worden gebruikt om de klant visueel iets duidelijk te maken dus de tekst zal kort en bondig zijn. Wel moet er goed rekening worden gehouden met de lay-out en leesbaarheid.

Waarom een Folder of Brochure Laten Maken

Je ziet het wel eens online staan, even snel een folder laten drukken. Bij Create Today Agency schrikken we altijd van dat soort uitspraken. Een folder (en brochure trouwens ook) heeft een bepaald doel. Dat kan informeren zijn, maar ook vermaken, of overtuigen en dat doe je allemaal niet zomaar. Er hoort een bepaalde structuur bij, er zijn regels waaraan je folder moet voldoen wilt hij effectief zijn.

Om het even te vergelijken met een auto (doen we vaker hier op de site J ), als je het ‘uiterlijk’ van een porsche 911 vergelijkt met het ‘uiterlijk’ van een folder. Dit uiterlijk is prima na te maken bij elke degelijke drukken die een beetje weet hoe hij kleuren moet mixen en hoe hij om moet gaan met papier. Alleen zal je nooit een motor van de 911 kunnen nabouwen bij zo een toko. Ook bij de kwikfit maken ze niet even een porsche 911 motor voor je… Dat moet je zelf doen of laten doen door professionals! En laat je dan net op een website van professionele grafische designers zijn.

Alle gekkigheid en vergelijkingen terzijde, waarom zou je iets maar half doen? Waarom niet dat beetje extra betalen en een effectieve folder en brochure laten ontwerpen door mensen die het dagelijks doen en weten wat ze doen om de effectiviteit van je project te optimaliseren?

Waar moet een Folder aan voldoen?

Omdat we weten dat er mensen zijn die het toch zelf willen proberen hieronder even een paar dingen waar je echt aan wilt als je zelf een folder gaat ontwerpen.

Formaat

Formaat is belangrijk bij een folder. Bij het kiezen van het formaat van je folder denk je aan de plekken waar het komt te liggen. Moet het bijvoorbeeld bij de dokter in het folderhoudertje passen? Of komen ze ergens op een tafel in de wachtkamer te liggen bij de schoonheidsspecialiste?

Voor wie is de folder? Ook wel een belangrijke vraag te stellen aangezien je de doelgroep niet alleen maar duidelijk wilt aanspreken maar ook wilt geven wat ze verwachten

Tekst

Omdat je niet heel erg veel ruimte hebt in een folder is het extreem van belang dat de informatie die je geeft, kort maar erg informatief geeft. Aan de andere kant wil je ook geen saaie tekst hebben natuurlijk. Om dit goed voor elkaar te krijgen raden we je een goede tekstschrijver aan.

Illustraties

Net als bij de tekst hierboven, we hebben nou eenmaal weinig ruimte dus de tekst en de afbeeldingen moeten een soort van dans doen en elkaar verduidelijken. Elke afbeelding moet een eerder (of later) geschreven stukje tekst verduidelijken.

Dikte van het papier

Je wilt natuurlijk wel dat de folder er professioneel uitziet. Daar hebben we het eerder al over gehad, je wilt met je folder uitstralen wie je bent. Maar een folder moet nou eenmaal vouwen en dat moet niet stroef gaan. Hij moet dichtvouwen als een boekje (dus niet open blijven staan) maar ook niet direct scheuren bij het openvouwen.

Laat ons het werk doen!

Onze tekstschrijvers en designers willen graag met je werken om je folder of brochure effectief te maken en impact te geven.

Wat maakt een brochure?

Hierboven hebben we het even gehad over de folders maar hier gaan we het kort hebben over de brochures. Het is in veel opzichten hetzelfde dus kijk niet alleen bij brochures (ook hierboven). Toch zijn er wel wat verschillen.

Afbeeldingen leiden de dans

Met een brochure heb je vele malen meer ruimte dan met een folder. Dat is mooi maar maak er dan ook gebruik van. In een brochure wil je veel duidelijke en grote afbeeldingen zien van waar de brochure over gaat. Na het lezen ervan moet goed duidelijk zijn wat het bedrijf precies aanbiedt en waarom iemand voor het bedrijf moet kiezen.

Zorg voor recensies

Wat, niet alleen in brochures trouwens, goed werkt zijn ervaringen van vorige klanten. Deze ervaringen hoeven niet per se goed of positief te zijn, zolang ze maar goed beschrijven wat je aanbiedt. Dus goede en minder goede ervaringen van mensen. Zo versmal je lichtelijk de doelgroep maar zo krijg je wel geschiktere klanten. Ze weten immers precies wat ze krijgen.

Tekst moet de Afbeelding(en) Complimenteren

Je hebt meer ruimte voor tekst, alleen is het erg van belang dat de tekst niet te veel wordt. Het moet meer afbeeldingen beschrijven of verduidelijken. Natuurlijk is het verstandig om een voorwoord, intro en slotwoord te schrijven. Maar het mag niet saai worden, het is geen boek. Er wordt in een brochure vaak gebruik gemaakt van zogenaamde tekstblokken. Stukken informatieve tekst met een andere kleur achtergrond die wederom de afbeeldingen versterken

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er een aantal dingen bij het maken van een folder of brochure waar je echt op moet letten of beter gezegd, die je echt goed wilt doen. Dingen als de lay-out van de folder bijvoorbeeld, of de teksten ervan, die moeten gewoon goed gedaan zijn. Zo niet dan verlies je effectiviteit en natuurlijk ook centen. Buiten de centen ziet je doelgroep een folder van je die ze niet aanspreekt en dit schaadt de brand.